Názov projektu: Deinštitucionalizácia zariadení sociálnych služieb – Podpora transformačných tímov
Operačný program: Ľudské zdroje (OP ĽZ)
Prioritná os (číslo a názov): 4 Sociálne začlenenie
Špecifický cieľ 4.2.1: Prechod z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť
ITMS: 312040R446
Kód/číslo oznámenia: NP DI PTT/01/2019
Dátum zverejnenia oznámenia: 18.02.2019
Dátum predkladania žiadostí: od 18.03.2019
Dátum uzavretia oznámenia: 05.04.2019
Schválil: Ing. Martin Ružička, generálny riaditeľ Implementačnej agentúry Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
1. ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O PROJEKTE
Implementačná agentúra MPSVR SR (ďalej len „IA MPSVR SR“) je prijímateľom nenávratnej finančnej pomoci (ďalej len „NFP“) v národnom projekte Deinštitucionalizácia zariadení sociálnych služieb – Podpora transformačných tímov (ďalej len „NP DI PTT“ a/alebo „projekt“) financovaného z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. NP DI PTT sa realizuje na celom území Slovenskej republiky.
Cieľom projektu je príprava, kreovanie a systematická metodická podpora transformačných tímov pri tvorbe transformačných plánov konkrétnych zariadení sociálnych služieb (ďalej len „ZSS“) zapojených do procesu prechodu z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť a naštartovanie transformačných procesov v komunitách, kde sa tieto ZSS budú nachádzať.
Výsledkom tejto podpory bude vytvorenie transformačných plánov pre konkrétne ZSS, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie synergie s Integrovaným regionálnym operačným programom (ďalej len IROP).
NP DI PTT je partnerský projekt, ktorý implementujú:
Prijímateľ NFP:
- Implementačná agentúra MPSVR
Partneri:
- občianske združenie Rada pre poradenstvo v sociálnej práci (ďalej len „RPSP“)
- občianske združenie Slovenská únia podporovaného zamestnávania (ďalej len „SUPZ“)
- Slovenská technická univerzita v Bratislave, Fakulta architektúry STU, Výskumné a školiace centrum bezbariérového navrhovania – CEDA FA STU (ďalej len „CEDA)“
2. FINANCOVANIE PROJEKTU
Výška nenávratného finančného príspevku (ďalej len „NFP“), ktorý je schválený na realizáciu NP DI PTT, je 8 569 262,05 EUR.
V rámci realizácie Podaktivity NP DI PTT – „1.5 Podaktivita Príprava a vzdelávanie manažmentu poskytovateľov a zriaďovateľov sociálnych služieb v oblasti manažmentu a riadenia prechodu z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť“ je uplatnená SCHÉMA POMOCI DE MINIMIS na podporu vzdelávania pri procese deinštitucionalizácie zariadení sociálnych služieb (schéma DM – 6/2018).
ZSS, zapojenému do NP DI PTT, bude v zmysle schémy DM – 6/2018 poskytnutá nepriama pomoc za vzdelávanie vo výške maximálne 4 255,70 EUR. Táto suma bude ZSS nahraná do IS SEMP (systém evidencie a monitorovania pomoci).
NFP pre všetky oprávnené výdavky podaktivity 1.5 bude poskytnutý za podmienok a v maximálnej výške v súlade s touto schémou pomoci.
3. OPRÁVNENÍ ŽIADATELIA O ZAPOJENIE SA DO PROJEKTU
V rámci tohto oznámenia sa do NP DI PTT môžu zapojiť nasledovné skupiny subjektov:
- zariadenia sociálnych služieb verejných a neverejných poskytovateľov sociálnych služieb s celkovým počtom kapacít viac ako 40 miest a zároveň poskytujúcich pobytovú formu sociálnej služby.
- zariadenia sociálnych služieb v procese deinštitucionalizácie, ktorých podpora začala už v rámci Operačného programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia v národnom projekte Podpora procesu deinštitucionalizácie a transformácie systému sociálnych služieb a národnom projekte Podpora procesu deinštitucionalizácie a transformácie systému sociálnych služieb v Bratislavskom samosprávnom kraji, na ktoré NP DI PTT priamo nadväzuje (DSS Ladomerská Vieska, DSS pre deti a dospelých Okoč, CSS Zátišie-Osadné, ZSS Lipka, DSS Slatinka, DSS Adamovské Kochanovce, DSS Lidwina, DSS a zariadenie podporovaného bývania MEREMA Modra, DSS a zariadenie pre seniorov Rača, DSS a zariadenie pre seniorov Kaštieľ v Stupave).
4. OPRÁVNENÁ CIEĽOVÁ SKUPINA PROJEKTU
Cieľová skupina v zmysle OP ĽZ:
- deti a plnoleté fyzické osoby, ktorým sa poskytujú sociálne služby
- verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb
- zamestnanci vykonávajúci politiky a opatrenia v oblasti sociálneho začlenenia vo verejnom aj v neverejnom sektore
5. OPRÁVNENÉ ÚZEMIE
Oprávneným územím realizácie NP DI PTT je celé územie Slovenskej republiky, v rámci NUTS III ide o nasledovné samosprávne kraje:
- Bratislavský samosprávny kraj;
- Trnavský samosprávny kraj;
- Trenčiansky samosprávny kraj;
- Nitriansky samosprávny kraj;
- Banskobystrický samosprávny kraj;
- Žilinský samosprávny kraj;
- Prešovský samosprávny kraj;
- Košický samosprávny kraj.
6. OPRÁVNENÉ AKTIVITY
V rámci implementácie NP DI PTT bude realizovaná hlavná aktivita – Podpora transformačných tímov pri tvorbe a realizácii transformačných plánov s podaktivitami:
Podaktivita 1.1 – Zriadenie a činnosť riadiaceho výboru projektu, ktorého úlohou je
- Monitorovať proces realizácie NP DI PTT,
- Schvaľovať Kritériá pre výber zariadení sociálnych služieb do realizácie aktivít NP DI PTT,
- Dohľad nad strategickým smerovaním implementácie NP DI PTT.
Podaktivita 1.2 – Zriadenie a činnosť metodického a koordinačného tímu DI
- Spolupráca všetkých partnerov projektu a aktívna práca regionálnych koordinátorov/konzultantov – (1 pre každý samosprávny kraj).
- Pravidelná a systematická supervízia pre zapojené ZSS formou individuálnej a skupinovej supervízie počas celej realizácie projektu v rozsahu cca 96 hodín počas zapojenia ZSS v NP DI PTT.
Podaktivita 1.3 – Výber zariadení sociálnych služieb ZSS.
Hodnotenie predložených žiadostí bude vychádzať z údajov, ktoré žiadateľ uvedie v žiadosti a jej prílohách. Žiadosti budú hodnotené podľa Kritérií pre výber tretích subjektov v NP DI PTT.
Podaktivita 1.4 – Monitoring a hodnotenie pripravenosti zapojených zariadení sociálnych služieb a odborná oponentúra transformačného plánu v zapojených zariadeniach sociálnych služieb.
Na začiatku zapojenia do NP DI PTT – Hodnotenie pripravenosti – rozsah 24 hodín (časť hodnotenia sa vykonáva priamo v ZSS a časť sa spracováva v priestoroch partnerov).
Na záver účasti v projekte – Záverečné hodnotenie transformačného plánu – rozsah 8 hodín
Hodnotenie pripravenosti vykoná odborný oponent za každú oblasť:
- v oblasti kvality poskytovaných sociálnych služieb,
- možností aktivizácie a pracovného začlenenia užívateľov služieb v komunite prostredníctvom podporovaného zamestnávania a služieb zamestnanosti,
- pripravenosti fyzického prostredia na proces DI.
Podaktivita 1.5 – Príprava a vzdelávanie manažmentu poskytovateľov a zriaďovateľov sociálnych služieb v oblasti manažmentu a riadenia prechodu z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť – akreditované vzdelávanie
Oblasť sociálnych služieb (zodpovedný partner RPSP)
1. Riadenie a manažment zmien v sociálnych službách v procese deinštitucionalizácie a transformácie – 32 hodín / 4 zamestnanci ZSS
2. Základy individuálneho plánovania a individuálneho prístupu v sociálnych službách v procese deinštitucionalizácie – 24 hodín / 4 zamestnanci ZSS
3. Základy štandardizácie kvality v sociálnych službách v procese deinštitucionalizácie a transformácie – 24 hodín / 4 zamestnanci ZSS
4. Tvorba transformačného plánu v procese deinštitucionalizácie a transformácie – 16 hodín / 4 zamestnanci ZSS
Oblasť aktivizácie a zamestnávania (zodpovedný partner SUPZ)
1. Aktivizácia a príprava na prácu užívateľov sociálnych služieb v procese deinštitucionalizácie a transformácie sociálnych služieb – úlohy manažmentov – 16 hodín / 4 zamestnanci ZSS
2. Prepájanie sociálnych služieb a služieb zamestnanosti – sieťovanie subjektov v komunite – nástroje pre spoluprácu – 32 hodín / 4 zamestnanci ZSS
Oblasť prístupnosti fyzického prostredia (zodpovedný partner CEDA)
1. Tvorba fyzického prostredia v procese deinštitucionalizácie – 32 hodín / 2 zamestnanci ZSS
Podaktivita 1.6 – Podpora transformačných tímov
- Metodická, odborná a koordinačná podpora zapojeným ZSS v procese prechodu z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť tak, aby bol dodržaný jednotný a komplexný postup procesu deinštitucionalizácie. Metodická, odborná a koordinačná podpora pri tvorbe Transformačného plánu – priemerne 26 hodín konzultácií mesačnepočas maximálne 23 mesiacov.
- Odborné pracovné cesty pre členov transformačných tímov, zriaďovateľov a ďalšie relevantné subjekty v rámci Slovenskej republiky a zahraničia s cieľom spoznávania príkladov dobrej praxe a vzájomnej výmeny skúseností.
Predpokladaný časový rozsah podpory pre každú oblasť samostatne je priemerne 9 hodín konzultácií mesačne pre každé ZSS.
Podaktivita 1.7 – Diseminácia a práca s komunitou
- Informačná kampaň na národnej a regionálnej úrovni o procese prechodu z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť,
- Komunitné aktivity v lokalitách zapojených ZSS s cieľom pozitívnej prezentácie procesu deinštitucionalizácie, vytvárania pozitívnych a transparentných vzťahov v komunite a predchádzaniu odmietania zo strany komunity,
- 2 regionálne odborné konferencie, 1 celonárodná konferencia,
- Fotografický archív, ktorý sleduje zmeny v ZSS v procese deinštitucionalizácie,
- Záverečná správa o realizácii projektu.
7. ČASOVÝ RÁMEC REALIZÁCIE AKTIVÍT V RÁMCI PROJEKTU
Časový rámec realizácie aktivít pre zapojený subjekt do NP DI PTT je od 1. dňa nasledujúceho po dni zverejnenia Zmluvy o spolupráci v Centrálnom registri zmlúv a to počas maximálne 23 mesiacov.
8. POSTUP ZAPOJENIA SA ŽIADATEĽA DO PROJEKTU
Oprávnený žiadateľ, ktorý spĺňa podmienky uvedené v kapitole 3., môže podať „Žiadosť o zapojenie sa do NP DI PTT“ (ďalej aj „žiadosť“) vyplnením formulára (príloha č.1), pričom postupuje nasledovne:
- vyplní formulár žiadosti, ktorá je prílohou č. 1 tohto oznámenia, a to v čase podávania žiadostí, najneskôr do uzávierky Oznámenia;
- žiadosť vyplní úplne, pravdivo, jednoznačne a zrozumiteľne;
- k vytlačenej žiadosti musí žiadateľ – ZSS pripojiť nasledovné prílohy, ktoré sú originálom alebo úradne overenou kópiou:
Prílohy k žiadosti o zapojenie sa do NP DI PTT preukazujúce splnenie podmienok na zapojenie |
- Zriaďovacia listina/štatút, výpis z príslušného registra, resp. oprávnenie podľa osobitného predpisu – nie starší ako tri mesiace.
- Potvrdenie zo všetkých ZP nie staršie ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky nebyť dlžníkom na zdravotnom poistení.
- Potvrdenie zo Sociálnej poisťovne nie staršie ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky nebyť dlžníkom na sociálnom poistení.
- Potvrdenie z daňového úradu nie staršie ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky nebyť dlžníkom na daniach.
- Potvrdenie príslušného súdu nie staršie ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky, že nie je voči žiadateľovi vedený zákaz výkonu rozhodnutia.
- Potvrdenie príslušného súdu nie staršie ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky, že voči žiadateľovi nie je vedené konkurzné konanie, reštrukturalizačné konanie, nie je v konkurze alebo v reštrukturalizácii, alebo nútenej správe.
- Výpis z registra trestov za štatutárny orgán a za organizáciu nie starší ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky, že žiadateľ ani jeho štatutárny orgán, ani žiadny člen štatutárneho orgánu, ani prokurista/i, ani osoba splnomocnená zastupovať žiadateľa v procese poskytnutia podpory neboli právoplatne odsúdení za trestný čin korupcie, za trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskych spoločenstiev, za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny, alebo za trestný čin machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe d) trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny (§296 Trestného zákona) e) machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe (§ 266 až § 268 Trestného zákona).
- Potvrdenie Inšpektorátu práce nie starší ako tri mesiace – preukazujúce splnenie podmienky, že žiadateľ neporušil zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania za obdobie 5 rokov predchádzajúcich k podaniu žiadosti.
- Výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb nie starší ako tri mesiace – preukazujúci splnenie podmienky oprávnenosti aktivít projektu.
- Vyhlásenie žiadateľa o poskytnutej pomoci de minimis (Príloha č.4)
Vytlačenú žiadosť, podpísanú štatutárnym orgánom žiadateľa a potvrdenú odtlačkom pečiatky, vrátane všetkých požadovaných príloh doručí žiadateľ osobne do podateľne Poskytovateľa alebo kuriérskou službou v pracovné dni v časoch zverejnených na webovom sídle Poskytovateľa www.ia.gov.sk na adresu IA MPSVR SR Nevädzová 5, 814 55 Bratislava (osobne alebo kuriérom) alebo zašle ako doporučenú zásielku na adresu: IA MPSVR SR, Nevädzová 5, 814 55 Bratislava.
Obálka musí byť označená „NEOTVÁRAŤ – Žiadosť NP DI PTT“.
Za deň predloženia žiadosti sa považuje:
- dátum doručenia žiadosti osobne alebo kuriérom do podateľne Poskytovateľa,
- dátum odovzdania žiadosti na poštovú resp. inú prepravu, ktorý je uvedený na doklade prepravcu (napr. poštová doručenka, potvrdenie kuriérskej služby). Uvedené platí aj v prípade, že niektoré prílohy žiadateľ predloží v listinnej forme neskôr ako žiadosť.
Podpísaním žiadosti žiadateľ potvrdzuje správnosť údajov v nej uvedených a akceptuje podmienky Oznámenia o možnosti predkladania žiadostí.
9. HODNOTENIE A VÝBER PREDLOŽENÝCH ŽIADOSTÍ O ZAPOJENIE
Počas celej realizácie NP DI PTT (do 10/2023) budú uzatvorené zmluvy o spolupráci celkovo s 96 ZSS. Každé ZSS bude zapojené v projekte maximálne počas 23 mesiacov. Minimálny počet mesiacov zapojenia bude vychádzať z Hodnotenia pripravenosti zariadenia sociálnych služieb, ktoré bude realizované v 1. polroku zapojenia ZSS v projekte. Uzatváranie Zmlúv o spolupráci bude prebiehať minimálne 1x ročne v tzv. cykloch. V jednom kalendárnom roku implementácie projektu začne minimálne jeden cyklus.
V prvom cykle, t.j. na základe Oznámenia č.NP DI PTT/01/2019, bude zapojených 24 žiadateľov.
IA MPSVR SR vykoná v lehote desať pracovných dní od doručenia tlačenej verzie žiadosti administratívnu kontrolu doručených žiadostí. Skontroluje, či Žiadosť obsahuje všetky náležitosti vrátane všetkých jej príloh.
V prípade, že žiadosť nie je kompletná, IA MPSVR SR prostredníctvom e-mailu uvedeného v žiadosti vyzve žiadateľa na doplnenie chýbajúcich príloh. Žiadateľ je povinný poslať dodatočne poštou chýbajúce prílohy a to do 10 pracovných dní od doručenia e-mailu s výzvou na doplnenie chýbajúcich príloh. Pri stanovení lehoty doručenia písomnosti je rozhodujúca pečiatka na obálke. V opodstatnených prípadoch je možné požiadať o predĺženie lehoty. V prípade, ak tak žiadateľ neurobí, žiadosť nebude považovaná za kompletnú. Nekompletné žiadosti nebudú považované za podané. Kompletné žiadosti sú postúpené k hodnoteniu.
Hodnotenie predložených žiadostí bude vychádzať z údajov, ktoré žiadateľ uvedie v žiadosti a jej prílohách. Žiadosti budú hodnotené podľa Kritérií pre výber tretích subjektov v národnom projekte „Deinštitucionalizácia zariadení sociálnych služieb – Podpora transformačných tímov“ (ďalej Kritériá). Na základe hodnotenia bude vytvorený zoznam poradia žiadateľov podľa získaného počtu bodov pre každý samosprávny kraj samostatne.
Na základe týchto zoznamov, bude uzatvorená zmluva s tromi žiadateľmi v každom samosprávnom kraji, ktorí získajú najvyšší počet bodov. Na začiatok bodového poradia za samosprávny kraj budú zaradení žiadatelia v zmysle bodu 3 písmeno b), ktorí splnili podmienky tohto Oznámenia, bez ohľadu na dosiahnutý počet bodov z hodnotenia podľa Kritérií.
V prípade, ak v samosprávnom kraji nebudú traja úspešní žiadatelia, doplní sa počet troch žiadateľov o žiadateľa s celkovým najvyšším počtom bodov zo všetkých žiadateľov. Zoznam bodového poradia žiadateľov IA MPSVR SR zverejní na www.npdi.gov.sk.
IA MPSVR SR vypracuje návrh Zmluvy o spolupráci, ktorý doručí vybraným žiadateľom.
Žiadateľ po podpise Zmluvy o spolupráci jeho štatutárnym orgánom zašle Zmluvu o spolupráci späť na adresu IA MPSVR SR. Poverený zamestnanec IA MPSVR SR zabezpečí zverejnenie Zmluvy o spolupráci v Centrálnom registri zmlúv. Zmluva o spolupráci nadobúda platnosť dňom jej podpisu oboma zmluvnými stranami a účinnosť dňom nasledujúcim po dni jej zverejnenia v Centrálnom registri zmlúv.
Žiadatelia, s ktorými IA MPSVR SR neuzatvorí Zmluvu o spolupráci, budú informovaní písomne.
Počet zapojených ZSS v ďalších cykloch bude uvedený v Oznámení o možnosti predkladania žiadostí na zapojenie sa do NP DI PTT pre ďalší cyklus, ktoré bude zverejnené na www.ia.gov.sk, a potencionálni žiadatelia, ktorí majú podľa Registra poskytovateľov sociálnych služieb celkový počet kapacít viac ako 40 a poskytujú aj pobytovú formu sociálnej služby, budú informovaní e-mailovou komunikáciou.
10. POSKYTOVANIE INFORMÁCIÍ K NP DI PTT
V prípade akýchkoľvek otázok, súvisiacich so zapojením sa do NP DI PTT, resp. s podmienkami zapojenia sa žiadateľov do tohto projektu, je možné využiť nasledovné kontakty:
e-mail: npdiptt@ia.gov.sk
Korešpondenčná adresa :
Implementačná agentúra Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Nevädzová 5, 814 55 Bratislava
11. PRÍLOHY A INFORMÁCIE K PRÍLOHÁM
- Formulár – ,,Žiadosť o zapojenie do NP TDI PTT“ dostupný na stránke www.ia.gov.sk.
- Vzor Zmluvy o spolupráci
- Kritériá pre výber tretích subjektov v národnom projekte „Deinštitucionalizácia zariadení sociálnych služieb – Podpora transformačných tímov“
- Vyhlásenie žiadateľa o poskytnutej pomoci de minimis
- SCHÉMA POMOCI DE MINIMIS na podporu vzdelávania pri procese deinštitucionalizácie zariadení sociálnych služieb (schéma DM – 6/2018).