Fakty o NP TSP
Národný projekt Terénna sociálna práca v obciach je pokračovaním podpory výkonu terénnej sociálnej práce v obciach prostredníctvom Operačného programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia (OP ZaSI) novým, efektívnejším spôsobom, ktorý bude pre obce administratívne jednoduchší, ktorý ušetrí verejné prostriedky a ktorý počíta so skvalitňovaním služieb.
Podľa predbežných odhadov bude v rámci neho do konca roka 2015 zabezpečený výkon práce 860 terénnych sociálnych pracovníkov (TSP) a ich asistentov (ATSP) najmenej v 250 obciach (s výnimkou Bratislavského samosprávneho kraja). Aktivity TSP sa budú realizovať v prospech takmer 87 000 príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít. Podpora uvedeného rozsahu služieb bude odhadovane o 8 miliónov EUR nižšia, ako by bolo potrebné pri doterajšom systéme podpory prostredníctvom dopytovo orientovaných projektov.
Súčasný stav
Prostredníctvom podpory v rámci OP ZaSI sa v súčasnosti sa terénna sociálna práca realizuje v 119 lokalitách. Okrem nich je do výkonu TSP zapojených ďalších 86 subjektov, ktorým boli už schválené projekty, a 25 ďalších má podanú žiadosť. Na základe týchto údajov je celkovo do výkonu TSP v súčasnosti zapojených 230 obcí. Počet TSP a ATSP v polovici uplynulého roka predstavoval spolu približne 770 osôb.
Podpora pre TSP sa v súčasnosti v rámci OP ZaSI zabezpečuje formou dopytovo-orientovaných projektov prostredníctvom Fondu sociálneho rozvoja (FSR). Náročné administratívne požiadavky pri realizácii dopytovo orientovaných projektov sa často premietla do zníženej kvality poskytovaných služieb, ale predovšetkým do rozsahu výkonu TSP. Počet obcí implementujúcich TSP je nižší ako skutočný záujem alebo potreba výkonu TSP v jednotlivých lokalitách. Dá sa tak usudzovať aj z počtu žiadostí o NFP na realizáciu TSP predložených na FSR , ktoré pochádzali od 345 obcí a iných subjektov.
Národný projekt Terénna sociálna práca v obciach zásadným spôsobom mení a skvalitňuje výkon terénnej sociálnej práce, odbremeňuje obce od administratívy a znižuje náklady, ktoré s ňou súvisia. Zatiaľ čo pri dopytovo-orientovaných projektoch dosahovali náklady na administratívu a publicitu (tzv. nepriame výdavky) až 20 percent, v prípade NP TSP sú to iba necelé tri percentá z celkových nákladov.
Národný projekt TSP predstavuje posun oproti súčasnému stavu (dopytovo orientovaným projektom):
- Prijímateľmi nie sú obce, ale FSR, ktorý zabezpečí administratívne riadenie, publicitu, predkladanie žiadostí o platby a monitorovacích správ a ďalších administratívnych úkonov za všetky obce zapojené do NP TSP. Obce sa tak budú môcť sústrediť na samotný výkon TSP.
- Obce už nebudú musieť zabezpečovať povinné 5-percentné spolufinancovanie TSP. Namiesto toho iba poskytnú priestory a kancelárske potreby pre výkon TSP.
- NP TSP zahŕňa aj podporné aktivity pre výkon TSP, ktoré prispejú k zvyšovaniu kvality výkonu. Obnovia sa pozície regionálnych koordinátorov TSP, zabezpečí sa odborné vzdelávanie a supervízia.
- Pri NP TSP bude prvý raz na Slovensku využitý jeden z nástrojov zjednodušovania čerpania štrukturálnych fondov, ktorý navrhuje Európska komisia, a síce zavedenie tzv. jednotkových cien. V praxi to znamená, že v prípade výkonu TSP už nebude potrebné predkladanie rozsiahlej účtovnej dokumentácie, ale bude sa kontrolovať výsledok – teda, či bola TSP vykonávaná alebo nie. Na základe toho bude obciam poskytovaná jednotková cena za prácu TSP.
História a význam TSP (zdroj: žiadosť o NFP podaná Fondom sociálneho rozvoja)